بررسی و اولویت ‏بندی موانع مشارکت مردمی در نظام سلامت (مورد مطالعه: مجمع خیرین و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و نوآوری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران

2 دانش ‏آموختۀ گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و نوآوری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران

چکیده

سلامتی حق و مسئولیتی همگانی و محصول مشترک دولت‌ها و ملت‌ها است. در کنار نقش دولت در توسعۀ سیاست‌های حامی سلامت، مشارکت در مراقبت‌های بهداشتی اصلی کلیدی برای دست‏یابی به «سلامت برای همه» است. روش‌هایی متفاوت برای انجام این مشارکت آزموده شده است؛ از این رو، برای تصمیم‏گیری بهتر و کاهش خطاهای مدیریتی، موانع مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت بررسی و اولویت‌بندی شدند. در این پژوهش، با استفاده از فرآیند سلسله‌مراتبی و روش اکتشافی، معیارها و زیرمعیارها استخراج شدند و جدول مقایسات زوجی طراحی و بین 30 نفر از کارکنان مجمع خیرین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توزیع شد. ناسازگاری جداول با استفاده از نرم‏افزار Expert choice مشخص و وزن هر شاخص تعیین شد. نتایج حاصل از نرم‏افزار رتبه‏بندی نشان داد موانع ساختاری مشارکت مردمی در سیستم سلامت، چالش‌های مدیریتی نظام سلامت و عوامل بسترساز مؤثر بر مدیریت نظام سلامت به‏ترتیب با وزن 158/0، 134 و 128 درصد اولویت اول تا سوم در موانع کلی مشارکت مردمی هستند. در زیرمعیارها، طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی سلبریتی‌ها، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای مؤسسات خیریه، فقدان دانش یا اطلاعات دربارۀ مشارکت عمومی، ایجاد بستر مناسب برای همکاری خیرین و مشارکت فعال در حوزۀ سلامت به‏ترتیب با وزن نهایی 33، 31، 30، 29، و 28 درصد اولویت‌های یک تا پنج را داشتند. مشارکت مردمی یکی از راهبردهای اصلی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه در دست‏یابی به پوشش همگانی سلامت است که طی آن، ذینفعان در فرآیند مدیریت نظام سلامت تأثیرگذار هستند و در انتخاب راهکارها یا اجرای آن‏ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند؛ ‌‌‌از این ‌رو، لازم است تا موانع مشارکت برطرف شوند تا از این طریق بتوان به بهبود خدمات و در نتیجه، افزایش کیفیت و رضایت مردم، تقویت ارتباط مردم با دولت، کمک به بهره‌وری خدمات و امکان ارائۀ خدمات در نقاط و اقشار محروم جامعه دست پیدا کرد.


 


 

 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating and Prioritizing Barriers to Public Participation in the Health System (Case Study: Association of Benefactors and Employees of Isfahan University of Medical Sciences)

نویسندگان [English]

  • Somayeh Ahmadzadeh 1
  • Hassa Esmailian 1
  • Jafar Teimouri 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Innovation, Shahid Ashrafi University, Isfahan, Iran.
2 Graduate of the Management Department, Faculty of Management and Innovation, Shahid Ashrafi University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction
The field of health as an indicator is the axis and goal of the development of the society and without it, sustainable development will not be possible. In addition, health is a multidimensional concept that is influenced by various factors such as socio-economic environment, physical environment, and lifestyle. Nowadays, providing financial resources is one of the most important concerns of health sector managers. Health services are one of the most expensive services in demand in any society (Banke-Thomas et al., 2021); in such a way that a lot of financial pressure is brought on the government to finance, produce resources, and provide health services. Different studies have pointed out that the financial resources needed by the health sector are provided in different ways such as taxes, social insurance payments, direct payments, and charitable institutions (Carnut et al., 2020; Nekui Moghadam et al., 2012). Health organizations are formed to maintain and promote public health. Therefore, optimal management of the health system will be possible along with social development. This research was investigated at a limited level from the point of view of employees working at Isfahan University of Medical Sciences. Therefore, caution should be taken when generalizing the research results. Another limitation of the research is the cross-sectional nature of the research.
 
Research Methodology
The current research is a qualitative approach that describes the understanding of pre-reflection experiences (Petrich et al., 2013). As mentioned, the research technique was a semi-structured interview, which was evaluated by two experts to check and validate the questions. The statistical population included employees working at Isfahan University of Medical Sciences, who were selected in two sections. First, in the qualitative section, interviews were conducted with 5 employees to determine what factors are effective on people's participation in the management of the health system. After collecting information, then in the quantitative section, quantitative data was analyzed using the opinions of 30 employees of Isfahan University of Medical Sciences using the hierarchical process method.
Research Findings
The results of the ranking software showed that the structural barriers to people's participation in the health system, the management challenges of the health system, and the foundational factors affecting the management of the health system are the first to third priorities in the general barriers to public participation with a weight of 0.158, 134%, and 128%, respectively.
 
Discussion and Conclusion
The issues of health-related issues by celebrities, creating a comprehensive database for charities, lack of knowledge or information about public participation, creating a suitable platform for philanthropic cooperation and active participation in the field of health, respectively with a final weight of 33%, 31%, 30%, 29%, and 28% had priorities from one to five. People's participation is one of the main strategies to ensure, maintain, and promote the health of society in achieving universal health coverage, during which the stakeholders play an influential role in the management process of the health system and in choosing solutions or implementing them. Therefore, it is necessary to remove the barriers to participation so that in this way it is possible to improve the services and as a result, increase the quality and satisfaction of the people, strengthen the relationship between the people and the government, help the efficiency of the services and the possibility of providing services in the deprived areas and strata of the society (Janbazi, 2012).
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public participation
  • health charities
  • health system
  • مقدمه

نظام سلامت به عنوان سیستمی راهبردی برای رسیدگی به چالش‌هایی است که دولت‌ها در ارائۀ مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت با آن‏ها مواجه هستند. حرکت به سوی مدیریت صحیح این سیستم مستلزم تقویت سیستم‌های بهداشتی و پشتوانه‌های قوی مالی در کشور است. علاوه بر این، برای مدیریت نظام سلامت نیاز است تا در بخش‌های مختلف مانند زیرساخت‏های سیستم سلامت، آموزش و توسعۀ امکانات مراقبت‌های بهداشتی و سهولت دسترسی سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد؛ از این رو، جلب مشارکت و تعهد خیرین، به ویژه در بلندمدت، همواره یکی از چالش‌های اساسی این نظام بوده است (Jaca et al., 2022). به گفتۀ رجبی و همکاران (1401)، مشارکت بیشتر سازمان‌های مردم‏نهاد در بخش سلامت موجب سهولت دست‏یابی به اهداف بنیادین نظام سلامت خواهد شد و در ادامه، بر تقویت و بهبود وضعیت سلامت آحاد جامعه نیز مؤثر خواهد بود.

حوزۀ سلامت به عنوان یک شاخص، محور و هدف توسعۀ جامعه است و بدون آن توسعۀ پایدار ممکن نخواهد بود. علاوه بر این، سلامت مفهومی چندبعدی است که تحت تأثیر عواملی مختلف از جمله محیط اجتماعی - اقتصادی، محیط فیزیکی و سبک زندگی قرار می‌گیرد. امروزه، تأمین منابع مالی یکی از مهم‏ترین دغدغه­های مدیران بخش ســلامت محسوب می‏شود؛ زیرا خدمات سلامت یکی از پرهزینه‌ترین خدمات مورد تقاضا در هر جامعه است (Banke-Thomas et al., 2021)؛ به نحوی­ که فشــار مالی زیــادی به منظور تأمیـن مالـی، تولیـد منابـع و ارائۀ­ خدمــات سـلامت بــه دولــت وارد می­شـود. مطالعه‏های مختلف اشاره کرده‌اند که منابع مالی مورد نیاز بخش ســلامت به روش‏هایی مختلف مانند مالیات، پرداخت‏های بیمۀ اجتماعی، پرداخت‌های مســـتقیم و مؤسسه‏های خیریه و خیرین تأمین می‏شـوند (Carnut et al., 2020؛ نکویی ‌مقدم و همکاران، 1392). سازمان‌های بهداشتی به منظور حفظ و ارتقای سلامت عمومی تشکیل شده‌اند؛ از این رو، مدیریت بهینۀ نظام سلامت در کنار توسعۀ اجتماعی امکان‌پذیر خواهد بود. در بسیاری از کشورها، تقویت نظام سلامت در گرو مشارکت عمومی و تکیه بر ظرفیت­های اجتماعی است. امروزه، کشورها با چالش‏های پیچیدۀ مراقبت‏های بهداشتی مواجه هستند که ظرفیت و انعطاف‏پذیری سیستم‏های بهداشتی را به چالش می‏کشند؛ بنابراین، تمرکز بر مشارکت جامعه مهم است (Al Siyabi et al., 2021؛ Mosadeghrad et al., 2019). در همین راستا، مشارکت عمومی نیز زمینه را برای پاسخگویی دولت در حوزۀ سلامت فراهم می‏کند (Martinez & Kohler, 2016)؛ بر این اساس، تأمین و ارتقای سلامت مستلزم مشارکت تک‏تک افراد جامعه و تمامی بخش‏ها، نهادها و ارگان‏های توسعه‏ای است (Masic, 2018). بخــش سلامت به­ دلیل ماهیت انسان­دوستانه همواره از کمک خیرین برخوردار بوده است. خیریـن سلامت به­ صورت فـردی یا گروهی با مشارکت داوطلبانه در حاکمیت، تأمیـن مالی، تولیـد منابـع و ارائۀ خدمات سـلامت در تأمیــن، حفــظ و ارتقــای سـلامت مـردم جامعـه مشـارکت دارنـد (مصدق‏راد و همکاران، 1398). در نظــام سلامت ایــران نیــز، خیریـن در حوزه­های تأمین مالـی، تولیــد منابــع و ارائۀ خدمــات ســلامت مشــارکت فعال دارنـد (خدادادی و همکاران، 1401). خیریـن سـلامت ایـران از طریـق مجمـع خیریـن سـلامت، مؤسسه‏های خیریـۀ سـلامت، توزیـع مناسب کمـک‏های خیرین میـان اقشـار مختلـف جامعـه، شـبکه­های اجتماعـی و برگـزاری مراسـم هدفمنـد، منابع مالی مـورد نیـاز بخـش سلامت را جـذب و صرف توسعۀ فضاهای فیزیکی، تأمیـن تجهیزات و ملزومات، پرداخت حقـوق و دسـتمزد کارکنـان سـازمان‏های بهداشتی - درمانـی و پرداخــت هزینه­هـای خدمـات سـلامت بیماران می­کنند (مصدق‏راد و احتشامی، 1398).

به گفتۀ نیکجو[1] و همکاران (2021)، مؤسسه‏های خیریه برای مشارکت بهتر و مؤثرتر در مراقبت‏های بهداشتی به منابع مالی پایدار نیاز دارند و هماهنگی بین آن‏ها و سازمان‏های دولتی باید تقویت شود. در پژوهشی دیگر، دماری و همکاران (1399) استقرار رویکرد سلامت در همۀ سیاست‌ها را مستلزم طراحی و ابلاغ دستورالعمل‏های همکاری بین‏بخشی از جمله شیوه و نحوۀ مشارکت مردم و بخش خصوصی در تصمیم‏های سلامت بیان کردند؛ اما تا کنون مطالعه‏هایی اندک در زمینۀ موانع مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت انجام شده‏اند. رشد روزافزون هزینه‏های نظام‏های سلامت به یکی از چالش‏های اصلی مدیران و تصمیم‏گیران نظام سلامت تبدیل شده است (باصری و علوی، 1401). همچنین، عدم توجه به امور مالی در اجرای طرح‏های نظام سلامت تأمین منابع مالی از طریق افزایش مشارکت‏های مردمی را ضروری می‏کند؛ بر این اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مهم‏ترین موانع مشارکت مردم در نظام سلامت کدام‏اند؟

 

  • ادبیات پژوهش

یکی از عناصر مهم در حکمرانی خوب[2] افزایش مشارکت‌های مردمی در ادارۀ امور جامعه است و فعالیت‌های خیرخواهانۀ مردمی در بهداشت و درمان از جملۀ این عرصه‌ها است (اشراقی و همکاران، 1399). این پژوهش با هدف اولویت‏بندی موانع مشارکت مردمی در نظام سلامت مشارکتی[3] مفاهیم اساسی و پژوهش‏های پیشین را بیان می‏کند.

 

2-1- مشارکت مردمی

مشارکت عمومی به ‌عنوان یکی از حقوق اساسی مرتبط با جامعه به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن افراد مسئولیت موضوعی مشخص را به طور منطقی و آگاهانه به عهده می‌گیرند (اخوان بهبهانی و همکاران، 1399). در حین مشارکت عمومی، افراد به صورت فردی یا گروهی برای ارضای نیازهای روحی و روانی خود و دیگران تلاش می‌کنند و با توجه به امکانات و محدودیت‌های موجود، برای دست‏یابی به اهداف از پیش تعیین‏شده برای برنامه‏ای مشخص تلاش و همکاری می‌کنند (Al Siyabi et al., 2021).

مشارکت مؤثر مردم در نظام سلامت مستلزم شناسایی و در نظر گرفتن زمینه‌ها و موضوع‏های مناسب و نیز امکانات و شرایط لازم برای دستیابی به مشارکت است (McGuire et al., 2024). فقدان ضرورت‌هایی مانند شناخت کافی از ماهیت مفهوم مشارکت اجتماعی، تعریف نظری و عملیاتی برای آن و چارچوب مناسب در این زمینه، برنامه‌های مشارکتی را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند (حسینی و همکاران، 1400). شواهد موجود در ایران حاکی از وجود برخی از موانع و چالش‌ها در مسیر دست‏یابی به مشارکت عمومی در نظام سلامت است. امروزه، خیرین منابع مالی مورد نیاز بخش سلامت را از طریق خیرین سلامت، توزیع مؤسسه‏های خیریۀ سلامت، توزیع صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی میان اقشار مختلف جامعه، شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی و برگزاری مراسم هدفمند جذب می­کنند و در راستای تأمین منابع مالی و کاستن مشکلات مالی فعال هستند (Daniels et al., 2018). مشارکت فرایندی چندجانبه است؛ زیرا می­تواند دربرگیرندۀ اشکال گوناگون فعالیت اجتماعی مانند فعالیت سیاسی، فرهنگی و آموزشی باشد و مشروعیت خود را نه فقط از دولت بلکه از خاستگاه­های تاریخی و خودمختاری اجتماعی[4] (اتحادیه­های کارگری) نیز می­گیرد (آخوندزاده، 1393). مشارکت فرایندی چندفرهنگی[5] است؛ زیرا درصدد است تا همۀ اجزای فرهنگی و قومی تشکیل‏دهندۀ جامعه را در بر بگیرد (Kuikel et al., 2023). از منظر جامعه‌شناسی، باید بین مشارکت به عنوان عمل و تعهد (عمل مشارکت) و به عنوان حالت و وضعیت (امر شرکت کردن) تمایز قائل شد. مشارکت در معنای اول، داشتن شرکتی فعالانه در گروه را می­رساند و به فعالیت اجتماعی انجام‏شده نظر دارد و در معنای دوم، از تعلق گروهی ویژه و داشتن سهمی در هستی آن خبر می­دهد. در تعریفی دیگر، مشارکت عمومی میزان توانایی شهروندانی است که دیدگاه‏هایی متفاوت را ارائه می‏دهند. همچنین، به میزان اطلاع‏رسانی در تصمیم‏گیری دولتی نیز اشاره دارد. طبق اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، مشارکت عمومی به معنای این است که هر انسان علاوه بر کمک به ایجاد تغییر مثبت در زندگی دیگر انسان‌ها، در تعیین سرنوشت خود نیز مشارکت دارد. مشارکت در درجۀ اول در ابعاد کوچک محلی در مناطق مختلف اتفاق می‌افتد و سپس، به جمعیت‌های بزرگ‏تر با وسعت بیشتر در سطح کشوری یا جهانی منتقل می‌شود. مشارکت عمومی شامل دیدگاه‏های مردم و همچنین، دیدگاه‏های کارشناسان و پژوهشگران در زمینه‏های مختلف است (Akerboom & Craig, 2022).

 

2-2- پیشینۀ داخلی

جانبازی و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان «مروری بر خط‌مشی‌گذاری نظام سلامت آینده‌نگر[6]» را انجام دادند. این پژوهش به صورت مروری و با بررسی مقاله‏های بین سال‌های 2016 تا 2023 در پایگاه‌های اطلاعاتی مانند گوگل اسکولار[7]، ساینس‏دایرکت[8] و پاپ‏مد[9] با در نظر گرفتن کلید‏واژه‏های خط‌مشی‌گذاری، نظام سلامت، آینده‌نگری، خط‌مشی‌گذاری آموزشی و نظام سلامت انجام شد. نتایج نشان داد به‌کارگیری خط‌مشی‌گذاری نظام سلامت با چشم‌انداز آموزشی در آینده به مدیریت صحیح دانشگاهی در حوزۀ آموزش و پژوهش در رابطه با اجرای اهداف و راهبردها، توسعۀ روحیۀ فعالیت‌های سازمانی، ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، توانمندی فردی و جمعی در ایجاد رفتار آموزشی و غیره منجر می‏شود.

امیرحسینی و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان «ارائۀ الگوی توسعۀ مشارکت‏های عمومی - خصوصی نظام سلامت از طریق گفت‏وگوی دهان‏به‏دهان الکترونیکی[10]» را انجام دادند. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از روش فراترکیب و تکنیک دلفی انجام شد. از بین 66 کد اولیۀ استخراج‏شده به روش فراترکیب، پنل خبرگان به روش دلفی تعداد 36 شاخص نهایی را شناسایی و در قالب 3 مقوله و 9 مؤلفه شامل عوامل ایجاد با مؤلفه‌های ساختاری و زمینه‌ای، اقتصادی و مالی، ارتباطی و تعاملی؛ عوامل انتشار با مؤلفه‌های سازمانی و نهادی, حقوقی و قراردادی، آگاه‌سازی و اعتمادسازی و عوامل تأثیر با مؤلفه‌های قانونی و نظارتی، فنی و تخصصی، مقبولیت و اثربخشی دسته‌بندی کردند.

رجبی و همکاران (1401) پژوهشی با عنوان «ارائۀ الگوی مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد (NGOs)[11] در نظام سلامت ایران» را انجام دادند. این پژوهش به روش کیفی و در سه مرحلۀ متوالی بین سال‌های 1397 تا 1400 انجام شد. در مرحلۀ اول، در دو گام مرور متون و اسناد و مصاحبه با 32 نفر از افراد شاغل در وزارت بهداشت، وزارت کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، انجمن‌های علمی پزشکی و سازمان‌های مردم‏نهاد فعال در حوزۀ سلامت، وضعیت موجود مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد در نظام سلامت ایران بررسی و پس از اجرای دو دور دلفی و رسیدن به توافق جمعی 75 درصد و بیشتر، الگوی نهایی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوی نهایی مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد در نظام سلامت کشور ایران دارای شش بعد اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی و تقویت سازمان‌های مردم‏نهاد، تأمین منابع و امکانات، سازمان‏دهی و هماهنگی، مشارکت (اجرا)، کنترل و ارزیابی است.

 

2-3- پیشینۀ خارجی

دیاز[12] و همکاران (2023) پژوهشی با عنوان «بهینه‌سازی ارائۀ مراقبت در گسترش سیستم‌های بهداشتی: دیدگاه رهبران بالینی» را انجام دادند. این پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمه‏ساختاریافته با 30 رهبر جراحی در بیمارستان­های آموزشی وابسته به سیستم‌های بهداشت انجام شد. نتایج نشان داد از دیدگاه رهبران چالش‌‏هایی برای طراحی مجدد ارائۀ مراقبت در سراسر سیستم وجود دارد که از محدودیت‏هایی منابع مانند تخت‌های بیمارستانی و اتاق‌های عمل تا تقاضاهای در حال تحول بازار مانند ترجیحات بیمار برای دریافت مراقبت نزدیک به خانه را شامل می‌شوند.

اسمیت[13] و همکاران (2023) پژوهشی با عنوان «مراقبت‏های اولیۀ بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» را انجام دادند. این پژوهش بر ارتقای سلامت متمرکز بود. در این پژوهش، چارچوبی بر اساس پنج بعد ارزش شامل بهبود سلامت، پاسخگویی به مراقبت‏های بهداشتی، حفاظت مالی، کارایی و برابری اتخاذ و بر روی رفاه کامل جامعه ترسیم شد.

آرهین[14] و همکاران (2023) پژوهشی با عنوان «اثرات ابزارهای سیاست تأمین مالی مراقبت‏های بهداشتی بر کارایی سیستم سلامت: شواهدی از جنوب صحرای آفریقا» را انجام دادند. نتایج نشان داد ترتیبات تأمین مالی مراقبت‏های بهداشتی با پیش‏پرداخت، بیمۀ سلامت اجتماعی، سیستم­های مراقبت بهداشتی مختلط و تأمین مالی خارجی به طرزی جالب توجه کارایی سیستم سلامت را افزایش می‏دهد. اتکاء به یک منبع واحد برای تأمین مالی مراقبت‏های بهداشتی به ویژه پرداخت از بخش‏های خصوصی کارایی سیستم سلامت را کاهش می‏دهد.

رضوی[15] و همکاران (2020) پژوهشی با عنوان «موانع مشارکت عادلانۀ عمومی در اولویت‌بندی سیستم سلامت در چارچوب تمرکززدایی در بین زنان آسیب‌پذیر در منطقۀ اوگاندا» را انجام دادند. این پژوهش از طریق مصاحبه با 12 نفر از تصمیم‌گیرندگان منطقه، 10 نفر از رهبران منطقه و 35 زن آسیب‌پذیر ساکن در ناحیۀ تورورو اوگاندا انجام شد. نتایج نشان داد تمرکززدایی به عنوان فرایندی مطلوب برای ارتقای نظام سلامت و به عنوان بخش جدایی‏ناپذیر از اصلاحات گسترده به منظور ارتقای برابری، کارایی، کیفیت و توجیه اقتصادی شناخته شده است. تمرکز زدایی به معنای انتقال قدرت و اختیار برنامه‏ریزی و تصمیم‏گیری از دولت مرکزی به سازمان‏های محیطی، واحدهای سازمانی محلی، سازمان‌های نیمه‏خودگردان شرکتی، دولت محلی یا سازمان‏های غیردولتی در اشکال مختلف تراکم‏زدایی، تفوض، واگذاری و خصوصی‏سازی است. از سوی دیگر، تولیت در نظام‏های سلامت به معنای «مدیریت دقیق و مسئولانۀ تندرستی مردم» است.

جاکا[16] و همکاران (2022) پژوهشی با عنوان «تقویت نظام سلامت به عنوان یک راهبرد برای دست‏یابی به پوشش همگانی سلامت در جوامع محروم آفریقا» را انجام دادند. این پژوهش به روش کیفی و در مجموع با بررسی 34 مقاله با معیارهای حمایت مالی، افزایش نیروی کار، بهبود ظرفیت رهبری در تأسیسات بهداشتی و توسعۀ ارتقای زیرساخت‏های امکانات مراقبت‏های بهداشتی اولیه انجام شد. نتایج نشان داد تقویت سیستم سلامت از طریق تأمین مالی سلامت، توسعه و بهبود زیرساخت‏های بهداشتی، می‏تواند نقشی مهم در رسیدن به پوشش همگانی سلامت در آفریقا ایفا کند.

 

  • روش پژوهش

پایۀ هر مطالعه روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش‏شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می‌‌رود. روش پژوهش مجموعه‌‌ای از قواعد، ابزار و راه‌‌های معتبر و نظام‏یافته برای بررسی واقعیت‌‌ها، کشف مجهولات و دست‏یابی به راه‏حل مشکلات است؛ به طوری که انتخاب روش پژوهش یکی از مهم‏ترین و فنی‌‌ترین مراحلی است که در طی آن، پژوهشگر باید با حساسیت ویژه ابزاری مناسب را برای گردآوری داده‌‌ها طراحی و با انتخاب نمونۀ آماری، داده‌های نگرشی و جمعیت‌شناختی مورد نیاز را جمع‌آوری کند. با توجه به ماهیت موضوع باید از روشی توانمند و منعطف به نام تحلیل سلسله مراتب[17]ی که در دستۀ روش‌های تصمیم گیری چندمعیاره است یهره برد تا بتوان به وسیلۀ آن موضوع‏های پیچیده را در سطوح مختلف حل کرد. این مدل به صورت مدلی درختی داده‏ها را تحلیل می‏کند.

 

1-3- نوع مطالعه

پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است و سعی دارد تا بیانی توصیفی از درک تجربه‏های مخاطبان پژوهش ارائه دهد (Petrich et al., 2013). فن و تکنیک پژوهش، همان‏طور که بیان شد، مصاحبۀ نیمه‏ساختاریافته بود که برای بررسی و اعتبار پرسش‏ها توسط دو تن از متخصصان ارزیابی شد. مصاحبه‏ها به صورت انفرادی و با برقراری ارتباطی دوستانه و اعتمادبرانگیز در راستای همکاری با پژوهش و بیانی مختصر از اهداف و روند پژوهش و همچنین، بیان نکاتی در رابطه با محرمانه بودن و آزادی در انصراف از مشارکت شروع شدند. برای درج مصاحبه‏ها، همۀ مکالمات انجام‏شده به صورت صوتی ضبط و تمامی داده‏ها برای تحلیل و بررسی مکتوب شدند.

در این مطالعه، برای انتخاب شرکت‌کنندگان از روش مبتنی بر هدف استفاده شد. مشارکت‌کنندگان شامل کارکنانی بودند که دست‏کم سابقۀ 5 سال کار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را داشتند و مایل به شرکت در مصاحبه و همچنین در اختیار گذاشتن تجربه‏ها و اطلاعات خود بودند. نمونه‏گیری تا رسیدن اطلاعات به اشباع نظری و تکراری شدن داده‏ها ادامه پیدا کرد. در این مطالعه، به منظور جمع‏آوری اطلاعات، از مصاحبه‌های عمیق و یادداشت‌برداری استفاده شد. مراحل انجام مصاحبه‌ها با توجه به تمایل هر یک از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شدند. مصاحبه با تعدادی پرسش باز و کلی شروع شد و در صورت ابهام پرسش‏ها، پرسش‏هایی برای رفع ابهام پرسیده شدند. مفاد اصلی و فرعی تحلیل داده‏ها با روش هفت‏مرحله‏ای کولایزی[18] (Edward & Welch, 2011) بررسی شد؛ به این طریق که مصاحبه‏ها پس از ضبط به نوشتار تبدیل شدند و پژوهشگران متن مصاحبه‏ها را به طور مکرر بازخوانی کردند و سپس، به آن‏ها برچسب زدند. پس از آن، پژوهشگران مضامین مد‌نظر را خوشه‌بندی کردند و از طریق مقایسۀ تفاوت‏ها و شباهت‏ها، توانستند مضامین اصلی را استخراج کنند.

 

نمودار 1. روش هفت‏مرحله‏ای (Edward & Welch, 2011)

Diagram 1. Seventh step method (Edward & Welch, 2011)

 

2-3- جامعۀ آماری

جامعۀ آماری شامل کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که در دو بخش انتخاب شدند. ابتدا، در بخش کیفی، با 5 نفر از کارکنان مصاحبه شد تا مشخص شود چه عواملی بر مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت مؤثر هستند. سپس در بخش کمی، پس از جمع‌آوری اطلاعات، با استفاده از نظرات 30 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش فرآیند سلسله‌مراتبی داده‌های کمی تجزیه و تحلیل شد.

 

3-3- حجم نمونه و روش نمونهگیری

با توجه به نظر قهرمانی[19] (2024) که اظهار داشت کمترین حجم نمونه در این روش بین 5 تا 30 نفر است، در این پژوهش، 30 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه‏گیری در این پژوهش نمونه‏گیری هدفمند است.

 

4-3- روش جمعآوری دادهها

در ‌این پژوهش، از دو دسته اطلاعات اولیه و ثانویه برای دست‏یابی به هدف استفاده شده است. به منظور طراحی ساختار سلسله‌مراتبی[20] روش‏های مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت، کلیۀ عوامل که از طریق مصاحبه جمع‌آوری شده بودند بررسی و با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی، عوامل مؤثر انتخاب شدند. در نهایت، ساختار سلسله‌مراتبی مربوط به دست آمد. موانع مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت در این حوزه در 8 عامل (معیار) دسته‏بندی شده‏اند که بر اساس آن، 44 زیرمعیار نیز مشخص شدند. سپس، پرسشنامۀ فرایند سلسله‌مراتبی طراحی شد. برای طراحی پرسشنامه از طیف 9 درجۀ ساعتی استفاده شد. پس از انجام مقایسات زوجی توسط افراد منتخب و دریافت پرسشنامه‌ها، مراحل فرآیند سلسله‌مراتبی برای تعیین وزن و اهمیت عوامل مؤثر بر مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت استخراج و نتایج بیان شد.

 

5-3- روایی و پایایی

پرسشنامه یکی از پرکاربردترین ابزارهای جمع‏آوری داده‏ها در پژوهش است که دقت در تهیه و تحلیل آن جنبه‏ای مهم از روش پژوهش را تشکیل می‏دهد که به عنوان روایی و پایایی شناخته می‏شود. منظور از روایی این است که ابزار اندازه‏گیری تا چه میزان می‏تواند متغیر مدنظر را اندازه‏گیری کند نه متغیری دیگر را. به تعبیر دیگر، اگر ابزار اندازه‏گیری از لحاظ متغیر مدنظر دارای روایی کافی نباشد، نتایج پژوهش ارزشی نخواهد داشت. برای اندازه‏گیری روایی محتوایی، پرسشنامه که شامل عوامل مؤثر بر مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت است، از طریق روش دلفی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توزیع شد و نظر آن‏ها دربارۀ عوامل مربوط اخذ و به کار گرفته شد. همچنین، با استاد راهنما نیز مشورت و نظرات ایشان نیز به منظور اصلاح پرسشنامه برای برآورده کردن روایی محتوایی نیز در نظر گرفته شد. در جدول 1 نتایج آزمون دلفی نشان داده شده است.

جدول 1. نتایج آزمون دلفی

Table 1. Delphi test results

مفاهیم و مقوله‏ها

آزمون دلفی

معیار

زیرمعیار

راند اول

راند دوم

راند سوم

حق شهروندی و مشتری‏مداری

پاسخ مسئولان به شکایت‏های مردم از عملکرد نظام سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

818/3

000/4

000/4

ارائۀ مراقبت‏های اجتماعی برای بزرگسالان تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/3

545/3

545/3

میزان اعتماد مؤسسه‏های خیریه به کیفیت خدمات بهداشتی و مشارکت در جلسه‏های دانشگاه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/4

545/4

545/4

تخصیص منابع مالی و انسانی برای مشارکت خیرین در نظام سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

ارتباط مناسب بین متولیان نظام سلامت و مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

273/3

364/3

364/3

ارائۀ راهنما برای انتخاب پیمانکار واجد شرایط در پروژۀ ساختمانی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

727/3

727/3

727/3

عوامل اجتماعی و اقتصادی

ارتباط مناسب بین کادر درمان و بیماران تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/3

545/3

545/3

واکنش نظام سلامت به شرایط اضطراری و بلایا (کووید 19) تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/4

455/4

455/4

استفاده از کانال‏های مختلف برای اطلاع‏رسانی به مردم تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/4

455/4

455/4

تشویق مردم به مشارکت در امور نوع‏دوستانه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/4

545/4

545/4

جذب کمک‏های مالی مردم در بیماری‏های خاص تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

273/4

636/4

636/4

ترویج فرهنگ مشارکت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

727/4

727/4

سازمان‏های مردم‏نهاد

مشارکت فعال در حوزۀ سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

273/3

273/3

توجه به سلامت روان‏شناختی مردم تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

909/3

273/4

273/4

دسترسی اقشار متوسط و پایین جامعه به خدمات تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

364/3

364/3

 

بهبود مستمر کیفیت فناوری‏های خدمات سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

تعیین راه‏های ارتباطی بین سازمان های مردم‏نهاد و سازمان‏های دولتی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

عوامل مدیریتی و سازمانی

رعایت اصول دموکراسی در سطح جامعه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

455/3

545/3

545/3

طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی افراد صاحب‏نفوذ و مشهور (سلبریتی‏ها) تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/4

545/4

545/4

ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

818/4

818/4

818/4

ایجاد بستر مناسب برای همکاری خیرین تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/4

364/4

364/4

موانع مشارکت عمومی در سیستم سلامت

فقدان دانش یا اطلاعات دربارۀ مشارکت عمومی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/4

273/4

273/4

عدم وجود بازخورد و نیازهای رقابتی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

182/3

182/3

182/3

عدم وجود قدرت تصمیم‏گیری تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/4

545/4

545/4

فقدان انگیزه در میان مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

909/2

000/3

000/3

مشکلات مرتبط با دولت و خیرین سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

000/3

091/3

091/3

مشکلات مرتبط با جامعه و خیرین سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

182/3

182/3

182/3

چالش‏های مدیریت نظام سلامت

کاهش مشارکت سازمان‏های مردم‏نهاد تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

364/3

364/3

توجه ناکافی به عدالت‏محوری فعالیت‏های خیرین سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

364/3

364/3

فقدان نظام پایش ارزشیابی و پاسخگویی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

818/3

364/4

727/4

عدم وجود دستورالعمل متناسب برای فعالیت‏ها و مشارکت خیرین تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

364/3

364/3

عدم وجود نیروی فنی مهندسی مرتبط با پروژۀ ساختمانی در تیم کاری خیرین تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/3

636/3

636/3

تورم بسیار زیاد و ناگهانی در بحث اقتصادی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

پیامدهای مدیریت نظام سلامت

عدم وجود بار حقوقی تفاهم‏نامه‏های مشارکتی با خیرین تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

364/3

364/3

364/3

عدم تطابق خواستۀ خیرین با قوانین بالادستی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

عدم تأمین مالی به‏موقع توسط مدیران از خیرین در تفاهم‏نامه‏های مشارکتی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

نارضایتی پزشکان و مراکز درمانی از طرح سازمان نظام سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

818/3

818/3

818/3

نارضایتی مردم از طرح نظام سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

عوامل پژوهشی مؤثر بر مدیریت نظام سلامت

توجه به مطالبات عمومی در طرح‏های مشارکتی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

455/4

455/4

455/4

نظارت و ارزیابی فرآیند مشارکت عمومی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/3

545/3

545/3

ارائۀ اطلاعیه‏های بهداشتی در اماکن عمومی تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/3

636/3

636/3

گسترش پوشش مراقبت‏های بهداشتی اولیه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

455/4

545/4

545/4

ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

545/4

636/4

636/4

پژوهش‏های مبتنی بر مشارکت مردم در نظام سلامت تا چه اندازه به مشارکت عمومی منجر می‏شود؟

636/4

636/4

636/4

 

  • یافته‏های پژوهش

در پژوهش حاضر، با مطالعه‏های کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های انجام‏شده، معیارهای اصلی در جدول 2 استخراج شدند.

جدول 2. مقولهها و مفاهیم

Table 2. Categories and concepts

معیار

زیر معیار

حق شهروندی و مشتریمداری

پاسخ مسئولان به شکایت‏های مردم از عملکرد نظام سلامت

ارائۀ مراقبت‌های اجتماعی برای بزرگسالان

میزان اعتماد مؤسسه‏های خیریه به کیفیت خدمات بهداشتی و مشارکت در جلسه‏های دانشگاه

تخصیص منابع مالی و انسانی برای مشارکت خیرین در نظام سلامت

ارتباط مناسب بین متولیان نظام سلامت و مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

ارائۀ راهنما برای انتخاب پیمانکار واجد شرایط در پروژۀ ساختمانی

عوامل اجتماعی و اقتصادی

ارتباط مناسب بین کادر درمان و بیماران

واکنش نظام سلامت به شرایط اضطراری و بلایا (کووید 19)

استفاده از کانال‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به مردم

تشویق مردم به مشارکت در امور نوع‌دوستانه

جذب کمک‌های مالی مردم در بیماری‌های خاص

ترویج فرهنگ مشارکت

سازمانهای مردم‏نهاد

مشارکت فعال در حوزۀ سلامت

توجه به سلامت روان‏شناختی مردم

دسترسی اقشار متوسط و پایین جامعه به خدمات

بهبود مستمر کیفیت فناوری‏های خدمات سلامت

تعیین راه‌های ارتباطی بین سازمان‏های مردم‏نهاد و سازمان‌های دولتی

عوامل مدیریتی و سازمانی

رعایت اصول دموکراسی در سطح جامعه

طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی افراد  صاحب‌نفوذ و مشهور (سلبریتی‌ها)

ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

ایجاد بستر مناسب برای همکاری خیرین

موانع مشارکت مردمی در نظام سلامت

فقدان دانش یا اطلاعات دربارۀ مشارکت عمومی

عدم وجود بازخورد و نیازهای رقابتی

عدم وجود قدرت تصمیم‌گیری

فقدان انگیزه در میان مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

مشکلات مرتبط با دولت و خیرین سلامت

مشکلات مرتبط با جامعه و خیرین سلامت

چالشهای مدیریت نظام سلامت

کاهش مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد

توجه ناکافی به عدالت‏محوری فعالیت‌های خیرین سلامت

فقدان نظام پایش ارزشیابی و پاسخگویی

عدم وجود دستورالعمل متناسب برای فعالیت‏ها و مشارکت خیرین

عدم وجود نیروی فنی مهندسی مرتبط با پروژۀ ساختمانی در تیم کاری خیرین

تورم بسیار زیاد و ناگهانی در بحث اقتصادی

پیامدهای مشارکت مردمی در نظام سلامت

عدم وجود بار حقوقی تفاهم‏نامه‏های مشارکتی با خیرین

عدم تطابق خواستۀ خیرین با قوانین بالادستی

عدم تأمین مالی به‏موقع توسط مدیران از خیرین در تفاهم‌نامه‏های مشارکتی

نارضایتی پزشکان و مراکز درمانی از طرح سازمان نظام سلامت

 

نارضایتی مردم از طرح نظام سلامت

عوامل بسترساز مشارکت مردمی در نظام سلامت

توجه به مطالبات عمومی در طرح‌های مشارکتی

نظارت و ارزیابی فرآیند مشارکت عمومی

ارائۀ اطلاعیه‌های بهداشتی در اماکن عمومی

گسترش پوشش مراقبت‌های بهداشتی اولیه

ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه

پژوهش‏های مبتنی بر مشارکت مردم در نظام سلامت

مقایسات زوجی توسط 30 خبره روی این عوامل در جدول 3 نشان داد شاخص موانع مشارکت عمومی در سیستم سلامت بیشترین اهمیت را دارا است و عوامل پژوهشی مؤثر بر مدیریت نظام سلامت کمترین اهمیت را دارند.

جدول 3. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی عوامل اصلی

Table 3. The final pairwise comparison matrix of the main factors

عوامل اصلی

H1

H2

H3

H4

H5

H6

H7

H8

وزن عامل

H1

 

36/1

05/1

26/1

19/2

37/1

50/1

10/1

118/0

H2

 

 

05/1

57/1

19/2

12/2

77/2

04/1

121/0

H3

 

 

 

61/2

56/1

20/1

07/1

23/2

124/0

H4

 

 

 

 

33/1

15/1

22/1

52/2

116/0

H5

 

 

 

 

 

46/1

67/1

08/1

158/0

H6

 

 

 

 

 

 

56/2

17/1

134/0

H7

 

 

 

 

 

 

 

27/1

101/0

H8

 

 

 

 

 

 

 

 

128/0

CR=0/09<0/1 قابل قبول

 

میزان اعتماد مؤسسه‏های خیریه به کیفیت خدمات بهداشتی و مشارکت در جلسه‏های دانشگاه بیشترین و تخصیص منابع مالی و انسانی برای مشارکت خیرین در نظام سلامت کمترین اهمیت را دارد.

جدول 4. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی معیارهای حق شهروندی و مشتری‏مداری

Table 4. The final pairwise comparison matrix of citizenship right and customer orientation criteria

معیارهای حق شهروندی و مشتری‏مداری

P1

P2

P3

P4

P5

P6

وزن معیار

P1

 

63/1

87/1

05/1

11/1

04/1

160/0

P2

 

 

21/2

64/1

11/2

25/1

158/0

P3

 

 

 

54/1

49/1

14/1

184/0

P4

 

 

 

 

73/1

65/1

167/0

P5

 

 

 

 

 

92/1

178/0

P6

 

 

 

 

 

 

154/0

CR=0/09<0/1 قابل قبول

 

شاخص ترویج فرهنگ مشارکت بیشترین و استفاده از کانال‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به مردم کمترین اهمیت را دارد.

 

 

جدول 5. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی معیارهای عوامل اجتماعی و اقتصادی

Table 5. The final pairwise comparison matrix of social and economic factors criteria

معیارهای عوامل اجتماعی و اقتصادی

P7

P8

P9

P10

P11

P12

وزن معیار

P7

 

38/1

04/1

71/1

29/2

82/1

150/0

P8

 

 

29/1

52/1

71/1

38/2

146/0

P9

 

 

 

20/1

81/1

34/1

167/0

P10

 

 

 

 

35/1

33/1

191/0

P11

 

 

 

 

 

60/1

149/0

P12

 

 

 

 

 

 

197/0

CR=0/08<0/1 قابل قبول

 

همچنین، شاخص تعیین راه‌های ارتباطی بین سازمان‌های مردم‏نهاد و سازمان‌های دولتی بیشترین و دسترسی اقشار متوسط و پایین جامعه به خدمات کمترین اهمیت را دارد.

جدول 6. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی معیارهای سازمان‌های مردم‏نهاد

Table 6. The final pairwise comparison matrix of the criteria of non-governmental organizations

معیارهای سازمانهای مردم‏نهاد

P13

P14

P15

P16

P17

وزن معیار

P13

 

61/1

08/1

21/1

10/1

223/0

P14

 

 

74/1

06/1

19/1

154/0

P15

 

 

 

02/1

60/1

200/0

P16

 

 

 

 

16/1

198/0

P17

 

 

 

 

 

226/0

CR=0/02<0/1 قابل قبول

 

شاخص طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی افراد  صاحب‌نفوذ و مشهور (سلبریتی‌ها) بیشترین و ایجاد بستر مناسب برای همکاری خیرین کمترین اهمیت را دارد.

جدول 7. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی معیارهای عوامل مدیریتی و سازمانی

Table 7. The final pairwise comparison matrix of managerial and organizational factors criteria

معیارهای عوامل مدیریتی و سازمانی

P18

P19

P20

P21

وزن معیار

P18

 

18/1

11/1

58/1

202/0

P19

 

 

57/1

09/1

282/0

P20

 

 

 

73/1

267/0

P21

 

 

 

 

249/0

CR=0/05<0/1 قابل قبول

 

شاخص فقدان دانش یا اطلاعات دربارۀ مشارکت عمومی بیشترین و فقدان انگیزه در میان مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه کمترین اهمیت را دارد.

جدول 8. ماتریس مقایسۀ زوجی نهایی معیارهای موانع مشارکت عمومی در سیستم سلامت

Table 8. The final pairwise comparison matrix of barriers to public participation in the health system

معیارهای موانع مشارکت عمومی در سیستم سلامت

P22

P23

P24

P25

P26

P27

وزن معیار

P22

 

80/1

31/2

02/1

41/1

04/1

197/0

P23

 

 

58/1

09/1

59/1

99/1

170/0

P24

 

 

 

98/1

14/1

00/1

148/0

P25

 

 

 

 

95/1

02/1

164/0

P26

 

 

 

 

 

74/1

162/0

P27

 

 

 

 

 

 

158/0

CR=0.08<0.1 قابل قبول

 

وزن نسبی معیارهای چالش‏های مدیریت نظام سلامت نیز در نمودار 1 گزارش شده است.

 

نمودار 1. وزن نسبی معیارهای چالش‏های مدیریت نظام سلامت

Diagram 1. The relative weight of the criteria of health system management challenges

 

نرخ ناسازگاری مقایسات زوجی معیارهای پیامدهای مدیریت نظام سلامت 02/0 به دست آمده است که از آنجا که کمتر از 1/0 است، سازگاری قابل قبولی دارد که در نمودار 2 گزارش شد.

 

نمودار 2. وزن نسبی معیارهای پیامدهای مدیریت نظام سلامت

Diagram 2. The relative weight of health system management outcomes criteria

نرخ ناسازگاری مقایسات زوجی معیارهای عوامل پژوهشی مؤثر بر مدیریت نظام سلامت 08/0 به دست آمده است که از آنجا که کمتر از 1/0 است، سازگاری قابل قبولی دارد که در نمودار 3 گزارش شد.

نمودار 3. وزن نسبی معیارهای عوامل پژوهشی مؤثر بر مدیریت نظام سلامت

Diagram 3. The relative weight of the criteria of research factors affecting the management of the health system

 

1-4- بحث و نتیجه‏گیری

در پژوهش حاضر، از روش فرآیند تحلیل سلسله‏مراتبی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. داده‌ها از طریق پرسشنامۀ مقایسات زوجی از بین 30 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمع‌آوری شدند. هر پرسشنامه با دقت توسط کارکنان مدنظر تکمیل و نرخ ناسازگاری آن توسط نرم‏افزار Expert Choice محاسبه شد. نتایج تجزیه و تحلیل حاصل از روش فرآیند سلسله‌مراتبی نشان داد تمامی پرسشنامه‌ها از نرخ سازگاری مطلوبی برخوردار هستند. نتایج نهایی اولویت‌بندی معیارها و زیرمعیارها در جدول 9 نشان داده شده است.

جدول 9. وزن نهایی معیارها و زیرمعیارها

Table 9. The final weight of criteria and sub-criteria

اولویت‏بندی

وزن نهایی معیار

وزن محلی عامل

نماد

معیار

وزن محلی عامل

نماد

عوامل اصلی

32

018/0

160/0

P1

پاسخ مسئولان به شکایت‏های مردم از عملکرد نظام سلامت

118/0

H1

حق شهروندی و مشتری‏مداری

33

018/0

158/0

P2

ارائۀ مراقبت‏های اجتماعی برای بزرگسالان

23

021/0

184/0

P3

میزان اعتماد مؤسسه‏های خیریه به کیفیت خدمات بهداشتی و مشارکت در جلسه‏های دانشگاه

29

0.019

167/0

P4

تخصیص منابع مالی و انسانی برای مشارکت خیرین در نظام سلامت

26

021/0

178/0

P5

ارتباط مناسب بین متولیان نظام سلامت و مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

40

0.018

154/0

P6

ارائۀ راهنما برای انتخاب پیمانکار واجد شرایط در پروژۀ ساختمانی

41

0.018

150/0

P7

ارتباط مناسب بین کادر درمان و بیماران

121/0

H2

عوامل اجتماعی و اقتصادی

42

018/0

146/0

P8

واکنش نظام سلامت به شرایط اضطراری و بلایا (کووید 19)

30

020/0

167/0

P9

استفاده از کانال‏های مختلف برای اطلاع‏رسانی به مردم

16

023/0

191/0

P10

تشویق مردم به مشارکت در امور نوع‏دوستانه

43

018/0

149/0

P11

جذب کمک‏های مالی مردم در بیماری‏های خاص

14

024/0

197/0

P12

ترویج فرهنگ مشارکت

5

028/0

223/0

P13

مشارکت فعال در حوزۀ سلامت

124/0

H3

سازمان‏های مردم‏نهاد

34

019/0

154/0

P14

توجه به سلامت روان‏شناختی مردم

11

025/0

200/0

P15

دسترسی اقشار متوسط و پایین جامعه به خدمات

15

024/0

198/0

P16

بهبود مستمر کیفیت فناوری‏های خدمات سلامت

6

028/0

226/0

P17

تعیین راه‏های ارتباطی بین سازمان‏های مردم‏نهاد و سازمان‏های‏دولتی

17

023/0

202/0

P18

رعایت اصول دموکراسی در سطح جامعه

116/0

H4

عوامل مدیریتی و سازمانی

1

033/0

282/0

P19

طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی افراد صاحب‏نفوذ و مشهور (سلبریتی‏ها)

2

031/0

267/0

P20

ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

4

029/0

249/0

P21

ایجاد بستر مناسب برای همکاری خیرین

3

031/0

197/0

P22

فقدان دانش یا اطلاعات دربارۀ مشارکت عمومی

158/0

H5

موانع مشارکت عمومی در سیستم سلامت

8

027/0

170/0

P23

عدم وجود بازخورد و نیازهای رقابتی

18

023/0

148/0

P24

عدم وجود قدرت تصمیم‏گیری

9

026/0

164/0

P25

فقدان انگیزه در میان مؤسسه‏های خیریه و داوطلبانه

10

026/0

162/0

P26

مشکلات مرتبط با دولت و خیرین سلامت

12

025/0

158/0

P27

مشکلات مرتبط با جامعه و خیرین سلامت

13

025/0

189/0

P28

کاهش مشارکت سازمان‏های مردم‏نهاد

134/0

H6

چالش‌های مدیریت نظام سلامت

19

023/0

170/0

P29

توجه ناکافی به عدالت‏محوری فعالیت‏های خیرین سلامت

27

021/0

157/0

P30

فقدان نظام پایش ارزشیابی و پاسخگویی

24

022/0

166/0

P31

عدم وجود دستورالعمل متناسب برای فعالیت‏ها و مشارکت خیرین

35

019/0

143/0

P32

عدم وجود نیروی فنی مهندسی مرتبط با پروژۀ ساختمانی در تیم کاری خیرین

20

023/0

174/0

P33

تورم بسیار زیاد و ناگهانی در بحث اقتصادی

36

019/0

184/0

P34

عدم وجود بار حقوقی تفاهم‏نامه‏های مشارکتی با خیرین

101/0

H7

پیامدهای مدیریت نظام سلامت

21

023/0

225/0

P35

عدم تطابق خواستۀ خیرین با قوانین بالادستی

28

021/0

212/0

P36

عدم تأمین مالی به‏موقع توسط مدیران از خیرین در تفاهم‏نامه‏های مشارکتی

37

019/0

190/0

P37

نارضایتی پزشکان و مراکز درمانی از طرح سازمان نظام سلامت

38

019/0

188/0

P38

نارضایتی مردم از طرح نظام سلامت

22

023/0

183/0

P39

توجه به مطالبات عمومی در طرح‏های مشارکتی

128/0

H8

عوامل پژوهشی مؤثر بر مدیریت نظام سلامت

7

028/0

216/0

P40

نظارت و ارزیابی فرآیند مشارکت عمومی

39

019/0

151/0

P41

ارائۀ اطلاعیه‏های بهداشتی در اماکن عمومی

44

016/0

122/0

P42

گسترش پوشش مراقبت‏های بهداشتی اولیه

25

022/0

172/0

P43

ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه

31

020/0

155/0

P44

پژوهش‏های مبتنی بر مشارکت مردم در نظام سلامت

 

2-4- پیشنهادهای پژوهش

-با توجه به اینکه برنامۀ پزشک خانواده بستری مناسب برای مشارکت مردم است و به طور کامل اجرا نشده است، پیشنهاد می‌شود دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش مشارکت مردم به این موضوع بیشتر توجه کند و بستر لازم را برای اجرای کامل آن فراهم کند.

ـ با توجه به اینکه منابع مختلفی برای اطلاع‌رسانی حوزۀ سلامت وجود دارد، از جمله طرح موضوع‏های مرتبط با سلامت از سوی افراد صاحب‌نفوذ و مشهور (سلبریتی‌ها)، می‌توان اعتبارسنجی لازم را انجام داد و در رسانه‌های مجازی، سایت‌ها و تبلیغات از این افراد برای افزایش مشارکت مردمی در مدیریت نظام سلامت استفاده کرد.

ـ یکی دیگر از چالش‌های مدیریت نظام سلامت مشکلات سازمان‌های مردم‏نهاد است که با توجه به بوروکراسی پیچیده در کسب مجوز ممکن است یکی از موانع جلب مشارکت مردم باشد. لازم است افراد یا سازمان‌هایی که برای بهتر شدن برنامه‌های سلامت یا ارتقای آن فعالیت می‏کنند بر روی این چالش بیشتر تمرکز کنند تا مشارکت جامعه را برای ارتقای سلامت افزایش دهند.

ـ پیشنهاد می‏شود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سازمان‌های مردم‏نهاد برتر تقدیر کند تا از این طریق به پایداری این نهادها کمک کند.

ـ پیشنهاد می‌شود دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سازمان‌های مردم‏نهاد مورد نیاز برای تأسیس را به مردم معرفی کند؛ زیرا بیشتر مردم اطلاعاتی کم دربارۀ این سازمان‌ها دارند؛ به همین دلیل با معرفی سازمان‌های مردم‏نهاد مورد نیاز، دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند مشارکت مردمی را در مدیریت نظام سلامت افزایش دهد.

ـ با توجه به اینکه بخش دولتی چه بخواهد و چه نخواهد، سازمان‌های مردم‏نهاد به عنوان نیروهای خودجوش و سازمان‏یافته به کار خود ادامه می‏دهند، بهتر است برای افزایش بهره‏وری مجموع فعالیت‏های بخش دولتی و غیردولتی، استفاده از ظرفیت‏های مردمی با هدف پایداری اهداف توسعه و تسریع دست‏یابی به چشم‏انداز 20 سال، تعاملاتی مؤثرتر بین این دو بخش برقرار شود و سعی شود از مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد بیشتر استفاده شود.

 

3-4- محدودیت‏های پژوهش

این پژوهش در سطحی محدود از دیدگاه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بررسی شد؛ بنابراین، هنگام تعمیم نتایج پژوهش باید احتیاط لازم را در نظر گرفت. یکی دیگر از محدودیت‏های پژوهش مقطعی بودن پژوهش است.

 

 

[1] Nikjoo

[2] Good Governance

[3] Collaborative Health System

[4] Social autonomy

[5] Multiculturalism

[6] Future-oriented health system

[7] Google Scholar

[8] ScienceDirect

[9] PubMed

[10] E Word of mouth

[11] Non-Governmental Organizations

[12] Diaz

[13] Smith

[14] Arhin

[15] Razavi

[16] Jaca

[17] AHP

[18] Colaizzi

[19] Ghahramani

[20] Hierarchical structure

منابع فارسی
اخوان بهبهانی، ع، مسعودی اصل، ا، حسام، س، و نجفی‏خواه، م. (1399). چالش‏های مشارکت در قانون‏گذاری در بخش سلامت (مطالعۀ کیفی). توانبخشی، 21(4)، 469-454. https://doi.org/10.32598/RJ.21.4.555.2  
آخوندزاده، ر. (1393). طرح تحول نظام سلامت، فرصت یا تهدید برای پزشکان. بیهوشی و درد، 5(1)، 2-1،
https://www.sid.ir/paper/479099/fa
اشراقی، ح، امیراحمدی، ر، و نعیمی، م. (1399). تبیین جامعه‌شناختی کنش مشارکتی خیرین د‌ر نظام سلامت. فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 20(79)، 333-366. https://doi.org/20.1001.1.17358191.1399.20.79.8.0
امیرحسینی، ع، شیرازی، ح، شفیعی رودپشتی، م، و جنتی‏فر، ح. (1402). ارائۀ الگوی توسعۀ مشارکت‏های عمومی - خصوصی نظام سلامت از طریق گفت‏وگوی دهان‏به‏دهان الکترونیکی. تصویر سلامت، 14(1)، 115-99.
باصری، ا، و علوی، ا. (1401). بررسی ارتباط موفقیت سیستم اطلاعات بیمارستانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستان. مدیریت اطلاعات سلامت، 19(1)، 50-53.   https://doi.org/10.48305/him.2022.24345
جانبازی، م، رنجبر، م، و محمدزاده، چ. (1402). مروری بر خط‏مشی‏گذاری نظام سلامت آینده‏نگر. تعالی بالینی، 13(1)، 110-98، https://ce.mazums.ac.ir/browse.php?a_id=773&sid=1&slc_lang=fa
حسینی، س، عباسی، ب، و آقامحمدآقایی، ا. (1400). تحلیل طرح تحول سلامت و پیامدهای آن به عنوان نظام کارآمد درمان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(9)، 242-230.، https://www.sid.ir/paper/992650/fa
خدادادی، ا، شاکری، ر، و شیری، ا. (1401). تبیین عوامل مؤثر شفافیت سازمانی در تصمیم‌گیری راهبردی مدیران نظام سلامت (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی ایلام). دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 30(5)، 89-103.
https://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7611-fa.html
دماری، ب، حیدری، ا، و وثوق مقدم، ع. (1399). میزان اجرا و پیاده‏سازی مواد قانونی بخش سلامت در برنامۀ پنج‏سالۀ پنجم کشور. فصلنامۀ پژوهشی حکیم، 22(2)، 94-99، https://hakim.tums.ac.ir/article-1-1899-fa.html
رجبی، م، ابراهیمی، پ، آرین خصال، آ. (1401). ارائۀ الگوی مشارکت سازمان‌های مردم‏نهاد در نظام سلامت ایران. مدیریت سلامت، 25(3)، 30-49. https://doi.org/10.22034/25.3.30
مصدق‏راد، ع، تاجور، م، و احتشامی، ف. (1398). مشارکت خیرین در ارائۀ خدمات سلامت در ایران. نشریۀ پایش، 18(5)، 453-439. https://doi.org/20.1001.1.16807626.1398.18.5.3.2
مصدق‏راد، ع، و احتشامی، ف. (1398). تبیین و پیش‌بینی رفتار مشارکت خیرین در نظام سلامت ایران. فصلنامۀ پژوهشی حکیم، 22(4)، 284-297، https://hakim.tums.ac.ir/article-1-1843-fa.html.
نکویی مقدم، م، امیریوسفی، س، قربانی بهابادی، ز، و امیراسماعیلی، م.(1392). نقش مؤسسات خیریه در نظام سلامت: یک مطالعۀ کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2(1)، 10-1، https://www.sid.ir/paper/215495/fa.
 
References
Akerboom, S., & Craig, R. K. (2022). How law structures public participation in environmental decision making: A comparative law approach. Environmental Policy and Governance, 32(3), 232-246. https://doi.org/10.1002/eet.1986.
Akhundzadeh, R. (2013). Health system reform plan. Opportunity or Threat for Doctors, Anesthesia and Pain, 5(1), 1-2. [In Persian] https://www.sid.ir/paper/479099/fa.
Akhwan Behbahani, A., Masoudi Asl, A., Hossam, S., & Najafikhah, M. (2019). Challenges of participation in legislation in the health sector (a qualitative study). Rehabilitation, 21(4), 454-469. [In Persian] https://doi.org/10.32598/RJ.21.4.555.2.
Al Siyabi, H., Al Mukhaini, S., Kanaan, M., Al Hatmi, S., Al Anqoudi, Z., Al Kalbani, A., ... , & Al Awaidy, S. T. (2021). Community participation approaches for effective national covid-19 pandemic preparedness and response: an experience from Oman. Frontiers in Public Health, 8. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.616763.
 Amirhosseini, A., Shirazi, H., Shafiei Rudpashti, M., & Jannatifar, H. (1402). Presenting a model for the development of public-private partnerships in the health system through electronic word-of-mouth communication. Health Image, 14(1), 99-115. [In Persian] https://doi.org/10.32598/qums.16.4.2625.1.
Arhin, K., Oteng-Abayie, E. F., & Novignon, J. (2023). Effects of healthcare financing policy tools on health system efficiency: Evidence from sub-Saharan Africa. Heliyon, 9(10). https://doi.org/10.1016/j.heliyon. 2023.e20573.
Banke-Thomas, A., Ayomoh, F. I., Abejirinde, I. O. O., Banke-Thomas, O., Eboreime, E. A., & Ameh, C. A. (2021). Cost of utilising maternal health services in low-and middle-income countries: a systematic review. International Journal of Health Policy and Management, 10(9), 564. https://doi.org/10.34172/ijhpm.2020.104
Baseri, A., & Alavi, A. (1401). Investigating the relationship between the success of hospital information system and organizational performance from the perspective of hospital staff. Health Information Management, 19(1), 50-53. [In Persian]  https://doi.org/10.48305/him.2022.24345.
Carnut, L., Mendes, Á., & Leite, M. G. (2020). Methodologies for equitable allocation of health financial resources: an integrative review. Saúde em Debate, 44, 902-918. https://doi.org/10.1590/0103-1104202012624
Daniels, T., Williams, I., Bryan, S., Mitton, C., & Robinson, S. (2018). Involving citizens in disinvestment decisions: what do health professionals think? Findings from a multi-method study in the English NHS. Health Economics, Policy and Law, 13(2), 162-188. https://doi.org/10.1017/S1744133117000330
 Demari, B., Heydari, A., & Vathouq Moghadam, A. (2018). The level of implementation of the legal articles of the health sector in the fifth five-year plan of the country. Hakim Research Quarterly, 22(2), 94-99. [In Persian] https://hakim.tums.ac.ir/article-1-1899-fa.html.
Diaz, A., Chhabra, K. R., Byrnes, M. E., Rajkumar, A., Yang, P., Ibrahim, A., & Nathan, H. (2023). Optimizing care delivery in expanding health systems: Views from clinical leaders. Paper presented at the Healthcare. https://doi.org/10.1016/j.hjdsi.2023.
Edward, K. L., & Welch, T. (2011). The extension of Colaizzi’s method of phenomenological enquiry. Contemporary nurse, 39(2), 163-171. https://doi.org/10.5172/conu.2011.163.
Ghahramani, S. (2024). Fundamentals of probability. CRC Press. https://www.routledge.com/Fundamentals-of-Probability/Ghahramani/p/book/9781032366081.
Hosseini, S., Abbasi, B., & Agha Mohammad Aghaei, A. (1400). Analysis of the health transformation plan and its consequences as an efficient treatment system. Islamic Lifestyle based on Health, 5(9), 230-242. [In Persian] https://www.sid.ir/paper/992650/fa.
Ishraghi, H., Amir Ahmadi, R., & Naimi, M. (2019). Sociological explanation of the cooperative action of donors in the health system. Social Welfare Research Quarterly, 20(79), 333-366. [In Persian] https://doi.org/20.1001.1.17358191.1399.20.79.8.0.
Jaca, A., Malinga, T., Iwu-Jaja, C. J., Nnaji, C. A., Okeibunor, J. C., Kamuya, D., & Wiysonge, C. S. (2022). Strengthening the health system as a strategy to achieving a universal health coverage in underprivileged communities in Africa: a scoping review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 587. https://doi.org/10.3390/ijerph19010587.  
 Janbazi, M., Ranjbar, M., & Mohammadzadeh, C. (1402). An overview of the future-oriented health system policy. Clinical Excellence, 13(1), 98-110. [In Persian] https://ce.mazums.ac.ir/browse.php?a_id=773&sid=1&slc_lang=fa.
Khodadadi, A., Shakri, R., & Shiri, A. (1401). Explaining the effective factors of organizational transparency in the strategic decision-making of health system managers (case study: Ilam University of Medical Sciences). Ilam University of Medical Sciences, 30(5), 89-103. [In Persian] https://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-7611-fa.html.
Kuikel, B. S., Shrestha, A., Xu, D. R., Shahi, B. B., Bhandari, B., Mishra, R. K., & Dangaura, N. R. (2023). A critical analysis of health system in Nepal; Perspective's based on COVID-19 response. Dialogues in Health. https://doi.org/100142, 10.1016/j.dialog.2023.
Martinez, M. G., & Kohler, J. C. (2016). Civil society participation in the health system: the case of Brazil’s Health Councils. Globalization and Health, 12(1), 1-12. https://doi.org/10.4103/ijpvm.IJPVM_47617.
Masic, I. (2018). Public health aspects of global population health and well-being in the 21st century regarding determinants of health. International journal of preventive medicine, 9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5801579.
McGuire, F., Mohan, S., Walker, S., Nabyonga-Orem, J., Ssengooba, F., Kataika, E., & Revill, P. (2024). Adapting economic evaluation methods to shifting global health priorities: assessing the value of health system inputs. Value in Health Regional Issues, 39, 31-39. https://doi.org/10.1016/j.vhri.2023.08.005
 Mossadeghrad, A., & Ehtshami, F. (2018). Explaining and predicting the behavior of donors' participation in Iran's health system. Hakim Research Quarterly, 22(4), 284-297. [In Persian] https://hakim.tums.ac.ir/article-1-1843-fa.html.
Mosadeghrad, A., Tajvar, M., & Ehteshami, F. (2019). Donors' participation in healthcare delivery in Iran. Payesh (Health Monitor), 18(5), 439-453. [In Persian] https://doi.org/20.1001.1.16807626.1398.18.5.3.2.  
Nekui Moghadam, M., Amiryousofi, S., Ghorbani Bahabadi, Z., & Amir Ismaili M. (2012) The role of charities in the health system: a qualitative study. Qualitative Research in Health Sciences, 2(1), 1-10. [In Persian] https://www.sid.ir/paper/215495/fa.
Nikjoo, R. G., Joudyian, N., & Partovi, Y. (2021). Participation status of Charities in Iran’s health system. Health Scope, 10(3). https://doi.org/10.5812/jhealthscope.108992.
Petrich, M., L. Ramamurthy, V., Hendrie, D., & Robinson, S. (2013). Challenges and opportunities for integration in health systems: an Australian perspective. Journal of Integrated Care, 21(6), 347-359. https://www.researchgate.net/publication/262959215.
Rajabi, M., Ebrahimi, P., Arin Khasal, A. (1401). Presenting the model of participation of non-governmental organizations in Iran's health system, Health Management, 25(3), 49-30. [In Persian] https://doi.org/10.22034/25.3.30.
Razavi, S. D., Kapiriri, L., Wilson, M., & Abelson, J. (2020). Applying priority-setting frameworks: A review of public and vulnerable populations’ participation in health-system priority setting. Health Policy, 124(2), 133-142. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2019.12.005.
Smith, P. C., Sagan, A., Siciliani, L., & Figueras, J. (2023). Building on value-based health care: Towards a health system perspective. Health Policy. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2023.104918.